IPSO centra voorkomen 150.000-200.000 zorgconsulten per jaar

Auteur: Redactie
23.05.2024
IPSO centra voorkomen 150.000-200.000 zorgconsulten per jaar
Auteur: Redactie
23.05.2024

Uit nieuw onderzoek van Ecorys blijkt dat informele zorg voor kankerpatiënten (zorg die door getrainde vrijwilligers verleend wordt bij IPSO centra of patiëntenorganisaties) de kwaliteit van leven van kankerpatiënten en hun naasten sterk verbeterd. Bovendien wordt de druk op de formele zorg hiermee enorm ontlast. Eén kankerpatiënt bespaart de formele zorg door het bezoeken van een IPSO centrum 8.000 – 11.000 euro. IPSO overhandigt vandaag dit rapport aan longarts Sander de Hosson tijdens het Naasten en Nabestaanden congres van Carend. 

Besparing op de formele zorg

Een IPSO centrum voor leven met en na kanker is een plaats waar (ex-)patiënten, naasten en nabestaanden, elkaar kosteloos en laagdrempelig kunnen ontmoeten. Voor steun, voorlichting of om hun verhaal kwijt te kunnen. De centra organiseren verschillende activiteiten, zoals wandelingen, schilderworkshops etc. Er zijn 100 locaties in het land waar deze centra zich bevinden. Uit het vandaag gepubliceerde onderzoek van Ecorys blijkt dat de IPSO centra 150.000-200.000 bezoeken per jaar voorkomen bij zorgverleners als huisartsen en verpleegkundigen. Opgeteld wordt hiermee jaarlijks 16 miljoen bespaard. Ook is er een verwacht positief effect op re-integratie in het arbeidsproces. Dit effect kan oplopen tot 30 miljoen euro per jaar.

Betere kwaliteit van leven

Het merendeel van de kankerpatiënten kampt met zorgen en angsten tijdens, maar ook na de behandeling van hun ziekte. Deze gevoelens hebben een negatieve impact op de kwaliteit van leven bij 70 procent van de patiënten. De helft van alle respondenten van het onderzoek van Ecorys waardeert de bijdrage van IPSO centra aan hun mentaal welbevinden, kwaliteit van leven, maatschappelijke participatie en zingeving met een rapportcijfer 8 of hoger. Naast financiële voordelen, biedt de informele zorg dus ook een betere kwaliteit van leven voor patiënten en hun naasten.

Meer bekendheid

Een grotere bekendheid van het bestaan van IPSO centra kan 34% extra vraag genereren. Dit betekent dat de maatschappelijke baten 15% tot bijna 50% hoger zouden liggen bij verbeterde toegang. Een veel grotere groep patiënten en naasten zou dan een hogere kwaliteit van leven ervaren. Jaarlijks zouden nog eens circa 20.000 tot 100.000 zorgconsulten kunnen worden voorkomen, en patiënten en hun naasten zouden minder vaak een beroep hoeven doen op commerciële aanbieders.

Oproep

In de komende jaren zal het aantal mensen dat met en na kanker leeft, verder toenemen. Dat betekent dat er een grotere vraag zal zijn naar informele psychosociale zorg. Indien deze zorg niet beschikbaar is, is te verwachten dat de druk op de formele zorg verder toeneemt en meer patiënten zullen kampen met psychische problematiek. Het onderzoek van Ecorys laat zien dat de informele zorg de druk op de zorg verlicht, financieel oplevert en ook bijdraagt aan een betere kwaliteit van leven. Daarom roept brancheorganisatie IPSO vandaag op tot structurele borging van informele zorg in het zorgpad en overhandigen zij het rapport aan longarts Sander de Hosson op het Carend Naasten en Nabestaanden congres voor zorgverleners.