Maar liefst 54% van de Nederlanders geeft aan niet genoeg gesproken te hebben over de dood met iemand die er nu niet meer is en heeft daar later spijt over. Dat maakt SIRE vandaag bekend in een publiekscampagne die per vandaag start. Het verdriet is daardoor groter en het bemoeilijkt de rouw.
SIRE (Stichting Ideële Reclame) start vandaag een grote campagne ("De dood. Praat erover, niet eroverheen") om meer over de dood te spreken. Of het nu gaat om het gesprek over de dood vooraf of over praten met iemand die rouwt, het gesprek aangaan is belangrijk, want het verbetert de kwaliteit van leven. Ook kan een nabestaande beter rouwen.
Centraal in de campagne van SIRE staan zogenaamde dooddoeners. Dit zijn zinnen die mensen soms zeggen als iemand ernstig ziek is, ernstig verlies geleden heeft of in rouw is.
De campagne zal de komende weken uitgerold worden over Nederland en is tot stand gekomen door de medewerking van vele experts, waaronder Carend. Wij zijn er trots op te hebben mogen bijdragen. Ook Prof. Dr. Manu Keirse, klinisch psycholoog en dé dood- & rouwexpert van België heeft bij gedragen: “Ieder mens krijgt te maken met verlies, en ieder mens wil er het liefst ver van blijven. Terwijl het onvermijdelijk is. Dood en rouw zijn uit onze samenleving verdwenen; sterven gebeurt meestal in ziekenhuizen of zorgcentra. Verdriet en verlies zijn verbannen naar de intieme kring. We moeten opnieuw leren dat de dood bij het leven hoort. De SIRE campagne kan mensen helpen vaker bewust stil te staan bij de dood.”
Lees het blog "Wie de dood ziet, ziet het leven". https://carend.nl/blog/de-dood-praat-erover-niet-eroverheen