Bureaucratie in de palliatieve zorg vanavond onderwerp bij Op1

Auteur: Carend Redactie
15.02.2023
Bureaucratie in de palliatieve zorg vanavond onderwerp bij Op1
Auteur: Carend Redactie
15.02.2023

Zorg in het algemeen en in de palliatieve en stervensfase in het bijzonder loopt tegen een enorme bureaucratie op. Blaaskatheters worden bij voorbeeld niet meer door de eigen apotheek geleverd, maar moeten van een landelijke leverancier komen, waardoor kwaliteit van leven en sterven in geding is. Voor simpele hulpmiddelen moeten zorgverleners allerlei lijsten invullen. 

Thuiszorgverpleegkundige Jennifer Bergkamp wil dat dit stopt en schrijft samen met vele anderen regelmatig noodkreten op sociale media als Linked-In. Vanavond is ze te gast bij Op1. Zij wil nadrukkelijk de schrijnende situaties die zij meemaakt bij patiënten die stervende zijn agenderen. In de aanloop van haar optreden bij Op1 vroeg Carend Jennifer hoe het momenteel gaat met haar strijd om een einde te maken aan deze bureaucratie.

Maar eerst de aanleiding...

Haar bericht leidde tot duizenden reacties en likes als steun en herkenning. Maar dit verhaal is dagelijkse kost voor veel zorgverleners en roept bij velen collega’s in de (palliatieve) zorg pijnlijke gevoelens en frustratie op over de enorme bureaucratie in de zorg. Het verhaal viel op en werd gepubliceerd door de Libelle en de Telegraaf (en vele andere media). Het leidde ook tot uitnodigingen vanuit zorgverzekeraars de de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) om aan tafel te zitten.

Hoe gaat het met de gesprekken met zorgverzekeraars en de NZa? Zit er schot in de zaak? Is er al iets toegezegd?

"Ik heb tot nu toe alleen VGZ gesproken en zij zijn nog steeds bij elk probleem de eerste de contact zoeken en naar een oplossing willen kijken. Het gesprek met een delegatie van zorgverzekeraars Nederland laat nog op zich wachten. Zilveren Kruis heeft een keer geprobeerd te bellen maar daar krijg ik bij terugbellen geen contact mee. 

Het gesprek met NZA vind begin maart plaats. Ik heb daar niet hele hoge verwachtingen van, alle problemen die ik aan kaart spelen al een aantal jaren, die zijn allemaal ook al een keer gemeld. Iets veranderen blijkt enorm ingewikkeld. 

Ik heb een oproepje gedaan onder mijn collega's om problemen rondom administratielast te verzamelen en daar zullen we dus ook over praten. Hoe groot en ingewikkeld het systeem gemaakt is dat zelfs de professionals de weg niet meer in of uit kunnen vinden zonder GPS, laat staan dat ze elkaar eens tegenkomen om werkelijk te kunnen overleggen.

En de leveranciers van katheters, incontinentiemateriaal? Daar zit een hele industrie achter...

"Van leveranciers van medische hulpmiddelen heb ik helemaal niets gehoord. Die doen geen enkele poging. Kleine bedrijfjes hebben wel met tussenoplossingen gebeld. Dat is echt super. Needleoff bijvoorbeeld bood mij gratis een van hun apparaten aan, dat aanbod is echt super maar daar gaat het niet om. Eén oplossing voor een plaatselijke zuster lost het probleem niet op, een doekje voor het bloeden is niet voldoende, de kraan moet gewoon dicht".

Vanavond, Op1, NPO1, rond 22.30 uur.