De Carend Poll van de week: socialmedia-accounts

Auteur: Sander de Hosson
07.02.2024
De Carend Poll van de week: socialmedia-accounts
Auteur: Sander de Hosson
07.02.2024

Carend publiceert elke week via haar Linked-In account (kijk en volg hier) een poll vraag die vaak tot veel interessante discussie leidt. We hebben een aantal van deze discussies verzameld. 

De vraag van afgelopen week was: "Wat wil je dat er na je dood met je socialmedia-accounts gebeurt?". De poll wordt door veel mensen ingevuld en laat het volgende beeld zien: driekwart van de mensen geeft aan dat de accounts verwijderd mogen worden, 5% geeft aan dat alles mag blijven staan en 17% wil dat het een gedenkpagina wordt.


Niet duurzaam

Harriet Messing: "Stel je voor dat alle doden nog social media pagina’s houden, wat dat kost aan energie voor data-opslag. Totaal niet duurzaam.". Rob Bruntink reageert daarop: "Facebook telt volgens voorspellingen in 2050 meer dode dan levende gebruikers 😉 Daarmee is Facebook in feite het grootste digitale kerkhof."

Foto's terugkijken en dagboek

Monique de Raadt reageert ook: "Mijn man had mij duidelijk aangegeven wat zijn wens was. Linked-in kon gelijk weg. Is zakelijk en kon hij niets meer mee na z’n overlijden. Van Facebook moest ik een memrorial pagina maken. Is me helaas na verwoede pogingen nog steeds niet gelukt. Dat zou makkelijk moeten kunnen. Instagram is privé account geworden en blijft bewaard om foto's terug te kijken voor mij en de kids. Twitter is er ook nog."

Eveline Noordegraaf: LinkedIn mag verwijderd worden maar mijn Instagram is een soort dagboek voor mijn kinderen. Mocht ik heel oud worden dan mogen mijn kinderen beslissen wat ze ermee doen. Wellicht is social media als Instagram en LinkedIn tegen die tijd zelf al dood en begraven 😊

Heb je als nabestaande zomaar toegang tot een account van een naaste?

Henk ten Dolle zegt: "De vraag is, hebben de naasten van de overledene de account gegevens van de overledene persoon." Arthur Tutein Nolthenius daarop: "Nee, en dan moeten de erfgenamen contact opnemen en kopieën van de doodverklaring overhandigen. Zo niet, dan kun je nog jaren het profiel tegen komen, de suggestie krijgen om te connecten of te feliciteren met de verjaardag. Hoe gênant!"

Sander Vermeer is expert op dit gebied en geeft aan: "De uitdagingen na deze poll?: Wie weet de (recente) inloggegevens van zijn of haar dierbare? En mag je zomaar inloggen op het account na overlijden (antwoord is nee!) en stel dat je dierbare influencer was en zaken van waarde op YouTube heeft staan, aanvaard je dan niet zomaar de erfenis? (antwoord: dat kan zeker!)."

In 2024 start een campagne over digitaal nalatenschap. Deze campagne heet 'Oneindig Online' en komt vanuit de Alliantie Digitaal Samenleven. (www.oneindigonline.nl

Wat laat je aan data achter als je overlijdt? 

 Hoe zorg je ervoor dat dat goed geregeld is, je wachtwoorden beschikbaar zijn voor je nabestaanden en je herdacht wordt op de manier die bij jou past? Het zijn dingen waar zo’n 70% van de Nederlanders nog nooit over heeft nagedacht. En dat moet anders vindt de Alliantie Digitaal Samenleven.

In gesprekken die zij over digitale nalatenschap voerden is de eerste reactie vaak ‘boeiend, dan ben ik er toch niet meer’, maar na doorvragen heeft eigenlijk iedereen toch wel grenzen en wensen als het gaat over die digitale nalatenschap. Nabestaanden lopen bij het regelen van zo'n digitale nalatenschap bovendien vaak tegen allerlei digitale muren op in een tijd waarin ze al heel veel aan hun hoofd hebben. 

De campagne draait om de grenzen en wensen van jouw digitale nalatenschap. Wensen & grenzen zijn persoonlijk en emotioneel en iedereen heeft ze. Wat mogen mensen niet van jou weten na je dood (grens)? Hoe wil je digitaal herdacht worden (wens)? Door mensen aan het denken te zetten over hun wensen en grenzen krijgen ze grip op hun digitale erfenis.

Daarom wordt de online campagne 'Ik ga dood en laat na...'. En dat kunnen zowel 536 kattenfilmpjes in je iCloud zijn, als een verstopt schriftje met wachtwoorden.

De campagne richt zich op 25-45-jarigen. Met luchtige stories en reels op facebook en Instagram laten we hen er een eerste keer over nadenken. De content dient ook om een gesprek op gang te brengen; aan de keukentafel, maar ook in het publieke debat, met je vrienden, maar misschien ook met je (groot)ouders.

Check de campagne op Instagram of Facebook.


De Carend Poll wordt afgenomen via het Linked-In account van Carend. (Volg ons hier). We plaatsen elke dinsdag of woensdag een nieuwe poll. Volg ons om mee te doen!.