Reactie NZA: Nieuwe bekostiging in de wijkverpleging

Auteur: Johan Rijneveld (Nederlandse Zorgautoriteit)
23.01.2024
Reactie NZA: Nieuwe bekostiging in de wijkverpleging
Auteur: Johan Rijneveld (Nederlandse Zorgautoriteit)
23.01.2024

Afgelopen week plaatste Carend het opinie-artikel van wijkverpleegkundige Jennifer Bergkamp waarop zeer veel reacties via social media kwamen. Ook kregen we een reactie van de Nederlandse Zorgautoriteit (de NZA). In onderstaand artikel, geschreven door Johan Rijneveld, directeur Regulering bij de NZA wil hij toelichten hoe de nieuwe bekostingsstructuur van de wijkverpleging eruit ziet.

Johan Rijneveld

Op welke manier ondersteunen cliëntprofielen het verpleegkundig proces in de wijk? Een terechte vraag van wijkverpleegkundigen. Goed om daarom uit te leggen hoe de nieuwe bekostiging in de wijkverpleging er vanaf volgend jaar uit gaat zien. En ook hoe deze tot stand is gekomen.

Vanuit de sector komt al langer de roep om de geleverde uren zorg minder belangrijk te maken in de bekostiging, en de zorginhoud belangrijker. Daar waar de huidige bekostiging wijkverpleging benadert als een optelsom van losse taken, geeft de nieuwe bekostiging wijkverpleegkundigen meer ruimte en vrijheid om naar professioneel inzicht te handelen. Daarnaast winnen wijkverpleegkundigen tijd omdat ze geen losse handelingen meer hoeven te registreren. En dat vind ik natuurlijk een hele mooie ontwikkeling.

Vanaf volgend jaar gaan wijkverpleegkundigen werken met cliëntprofielen. De wijkverpleegkundigen staan zelf aan de basis van de vragenlijst, die leidt naar een cliëntprofiel. Want de kenmerken waar de cliëntprofielen op bouwen, zijn door meer dan 1000 verpleegkundigen aangedragen. Logische kenmerken die te maken hebben met de draagkracht en draaglast van cliënten. Denk bijvoorbeeld aan vragen over het cognitief vermogen, medicijngebruik en de aanwezigheid van mantelzorg. De zorgvraag van de cliënt, daar draait het om.

Een groot voordeel is dat de cliëntprofielen een eenheid van taal opleveren. Er komt meer zorginhoudelijke informatie beschikbaar. Dit helpt om nog beter te sturen op wat de client nodig heeft, gegeven diens draagkracht, draaglast en ondersteuningsbehoefte. En dat is essentieel omdat er behoefte is aan meer informatie over de zorgvraag van cliënten van de wijkverpleging. De cliëntprofielen brengen alle cliënten overzichtelijk in kaart. Dus óók cliënten met een lage draagkracht en een hoge draaglast en ondersteuningsbehoefte, komen goed in beeld.

Het betekent vanaf volgend jaar niet dat er aan elk cliëntprofiel een bepaald bedrag gekoppeld zit. Dat is te simplistisch. Elke wijk heeft een eigen cliëntenpopulatie; een case-mix van patiënten. Het inzicht in die case-mix, de zorgzwaarte van de cliëntenpopulatie, moet leiden tot betere inkoopafspraken maken tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar. Als een zorgaanbieder bijvoorbeeld ziet dat er in een wijk relatief veel cliënten met een zware zorgvraag zijn, kunnen daar aparte afspraken over worden gemaakt met de zorgverzekeraar. Door dit inzicht en manier van contracteren worden de daadwerkelijk geleverde uren minder belangrijk in de bekostiging. En de zorginhoud belangrijker.

Heb je na het lezen van mijn bericht nog vragen? Check dan even deze vraag- en antwoordpagina 👉 https://lnkd.in/ehvhdfbq. Of stuur een bericht aan Johan Rijneveld.


Lees ook het artikel van wijkverpleegkundige Jennifer Bergkamp die zich grote zorgen maakt over deze nieuwe financieringsstructuur.