Opinie: 'Dit is een oproep aan de verzekeraars, aan NZA, aan de maatschappij en aan de minsters van VWS. Betrek ons!'

Auteur: Jennifer Bergkamp, verpleegkundige
03.07.2023
Opinie: 'Dit is een oproep aan de verzekeraars, aan NZA, aan de maatschappij en aan de minsters van VWS. Betrek ons!'
Auteur: Jennifer Bergkamp, verpleegkundige
03.07.2023

Aad de Groot zocht contact, nog een verzekeraar dacht ik, het zal wel. We benoemden het belang van samen oplossen en toch echt in gesprek willen. En ik kreeg daadwerkelijk een mailtje met de agenda’s open, er kwam een gesprek en een goed gesprek. In een hoofdkantoor zonder pluche, zonder high tech en geen marmer of mahonie. Hier werd niet meer gedaan dan nodig. Bij DSW kan het namelijk wel. Hier bepalen de zorgverleners (met goede financiële afspraken) wat er nodig is, hier is er vertrouwen dat de zorgverlener goede zorg verleent en kundig met zorggeld omspringt. Er wordt daadwerkelijk contact gezocht bij buitensporige uitgaven, er is dus alleen controle op declaraties als die buitensporig zijn. Als je vertrouwen geeft blijkt namelijk dat (bijna altijd) inderdaad gewoon zorg verleend wordt die nodig is en als het af en toe blijkt dat het niet klopt wordt er serieus geacteerd door Aad de Groot zelf, je hebt hem vast wel eens in de media voorbij zien komen.

Wondmaterialen, katheters, stomamaterialen ed. kunnen gewoon bij de apotheek besteld worden en van onnodige bureaucratische controles is hij wars. En er staat een zorgverlener aan hoofd van het dossier hulpmiddelen. Geen incontinentie profielen, geen eindeloze vragenlijsten, gewoon zorg verlenen en doen wat nodig is.

Dit is geen reclame voor DSW. Aad heeft mij zelf verzocht om mensen niet massaal op te roepen naar DSW te komen want het gaat DSW niet om groei. Het gaat DSW om de eigen visie op zorg en het verzekeren van zorg. DSW blijft liever de grootste van de kleine zorgverzekeraars.

Dit is een oproep aan de Nederlandse Verzekeraars om te stoppen met kortingen geven op premies op het moment dat er weer massaal overgestapt moet worden. Goede zorg moet gewoon betaald en die kortingen zijn onrealistisch, als de maatschappij niet betaald dan moet de zorg betalen in onmogelijke maatregelen en mijn mensen door ze de zorg te ontnemen waar ze recht op hebben. Om te stoppen met wantrouwen en starten met vertrouwen en of de eindeloze controlelijsten nu bij de leverancier of bij de verzekeraar vandaan komen; gewoon mee stoppen. 

Dit is een oproep aan NZA om te handhaven en dat niet over te laten aan een kleine zorgverzekeraar of een enkele zorgaanbieder (of onruststoker). En naar de verzekeraars net zo genadeloos als naar de zorgaanbieders.Betrek ons bij beleid en ga in gesprek waar het lijkt dat zorgverleners te veel geld uitgeven aan zorg, misschien doen ze wel echt gewoon wat nodig is om een groter probleem te voorkomen. Zorg dat zorggeld echt in de zorg besteed word en niet aan initiatieven die veel beloven, veel geld verdienen en niets wezenlijks toevoegen.

Dit is een oproep aan de maatschappij tot solidariteit. Die korting is interessant als je ons niet nodig hebt. Die korting betaal je dubbel als je ons wel nodig hebt en ieder van ons gaat ons op een gegeven moment (al is het misschien zijdelings) nodig hebben. Dit is niet enkel een probleem van de zorg, wij signaleren enkel dat het mis gaat, dit is een maatschappelijk probleem en dat kunnen we enkel samen oplossen.

Dit is een oproep aan Ernst Kuipers en Conny Helder, laat je informeren over oplossingen buiten gebaande paden. 

Dit is een oproep aan de verzekeraars, aan NZA, aan de maatschappij en aan de minsters van VWS. Betrek ons! Betrek ons bij het maken van een nieuw beleid, gooi het zorgstelsel daadwerkelijk om en kijk in het gesprek niet alleen naar bestuurders maar vraag naar de mensen van de werkvloer zelf, ze gaan heel graag met u in gesprek.

Jennifer Bergkamp is verpleegkundige bij Buurtzorg. Zij kaart de problemen met de levering van medisch hulpmiddelen (catheters, continentiemateriaal) bij met name patienten in de palliatieve fase aan. De laatste maanden mocht zij aanschuiven bij overleggen tussen de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), de Nederlandse Zorgverzekeraars, leveranciers en zorgverleners over de problemen. Maar deze bijeenkomsten leiden ondanks kamervragen vooralsnog tot niets.