Motie om palliatieve zorg in zorgopleidingen structureel te borgen unaniem aangenomen door Tweede Kamer

Auteur: Sander de Hosson
05.06.2024
Motie om palliatieve zorg in zorgopleidingen structureel te borgen unaniem aangenomen door Tweede Kamer
Auteur: Sander de Hosson
05.06.2024

De vorige week ingediende motie om onderwijs over palliatieve zorg in de basisopleiding tot arts en verpleegkundige structureel te borgen is dinsdag 4 juni unaniem door de Tweede Kamer aangenomen. De aanzet tot deze motie ontstond op een kennissessie voor Tweede Kamer-leden die door onder andere Carend werd georganiseerd. Tweede Kamerleden Sophie Hermans (VVD) en Wieke Paulusma (D66) schreven de motie.

 Er is noodzaak om palliatieve zorg beter te borgen in dit onderwijs: bij 70% van de mensen die komen te overlijden is er een noodzaak is voor palliatieve zorg. Onderzoek onder zorgmedewerkers stelt dat twee derde zich onvoldoende geschoold acht op dit gebied. 

Hoewel de situatie langzaam verbetert, is er helaas nog altijd te veel vrijblijvendheid van scholing en aandacht voor palliatieve en levenseindezorg bij de opleidingen. Maar al te vaak is palliatieve zorg facultatief. Beperkte kennis of aandacht kan leiden tot het onvoldoende bespreken van wensen ten aanzien van het levenseinde, maar ook tot handelingsverlegenheid of onnodige overbehandeling, en daarmee verlies van kwaliteit van leven in de laatste levensfase.

In de motie wordt aan de minister van VWS, Conny Helder gevraagd om met bestaande zorg- en artsenopleidingen en het werkveld te verkennen of en hoe binnen bestaande zorgopleidingen en scholing palliatieve en levenseindezorg een structurele plek kan krijgen. Zij willen graag na de zomer een terugkoppeling. 

Carend heeft aan de motie meegeschreven en is trots op dit behaalde resultaat. Wij danken de betrokken kamerleden voor hun inzet en zullen dit dossier op de voet blijven volgen. 


Foto: Tweede Kamer

Rob Schrijver
Een prachtig resultaat en een zeer belangrijke stap. De vraag aan de minister (enkele weken voordat in het onderwijs de vakantie begint en de druk hoog is op het onderwijs en examinering) is echter te hoog gegrepen om een concrete en volledige terugkoppeling te verwachten. Hier zouden verwachtingen mogelijk bijgesteld kunnen worden en kan er beter gericht worden op de totstandkoming van het (verpleegkundig) opleidingsprofiel BN2030.
Log in om reacties te plaatsen