Het programma van het Congres Zorg in de Stervensfase is compleet: ook professor Yvonne Engels zal tijdens congres spreken. Tijdens de workshop 'Existentieel lijden in de stervensfase' focust zij zich op de complexe emoties en vragen die kunnen opkomen wanneer iemand geconfronteerd wordt met zijn of haar sterfelijkheid. Het besef van onze eindigheid kan een diepgaand existentieel lijden teweegbrengen, dat vaak dieper gaat dan fysiek ongemak. Vragen over de betekenis van ons leven, de nalatenschap die we achterlaten en de grenzen van ons bestaan kunnen onze patiënten en hun naasten overstelpen wanneer ze geconfronteerd worden met de realiteit van de dood.
Tijdens deze workshop zullen we verschillende aspecten van existentieel lijden en zingevingsproblematiek verkennen. We zullen bespreken hoe mensen in de stervensfase deze emoties ervaren en hoe we als zorgverleners, familieleden of vrienden kunnen helpen om hiermee om te gaan.
In een interactieve sessies met casuïstiek verkennen we de existentialistische perspectieven op lijden en bespreken we hoe spiritualiteit en geloof een rol kunnen spelen bij het omgaan met existentiële vragen en lijden aan het einde van het leven. We zullen verschillende spirituele tradities onderzoeken en hoe ze mensen kunnen ondersteunen tijdens deze moeilijke periode. Daarnaast is het cruciaal om effectief te communiceren met mensen die geconfronteerd worden met existentieel lijden. We zullen vaardigheden en strategieën bespreken om compassievolle gesprekken te voeren en ruimte te bieden aan de unieke ervaringen van elk individu. Soms kan het uiten van gevoelens door middel van kunst, muziek, schrijven of andere creatieve vormen van expressie een krachtige manier zijn om betekenis te vinden in het lijden. We zullen verkennen hoe deze benaderingen kunnen helpen bij het verwerken van existentiële uitdagingen.
Professor Yvonne Engels is hoogleraar Zingeving in de Gezondheidszorg aan de Radboud Universiteit/Radboudumc.
Meer over het programma vind je hier en inschrijven kan via de congressite.